Brev:
Mad når mor skal på arbejde igen
24. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Mad når mor skal på arbejde igen
Kære Helen,
Så skriver jeg igen. Vi er heldigvis kommet over problemet med, at vores datter kun sov en halv time ad gangen om dagen. Denne gang er det hendes ernæring, jeg har spørgsmål til.
Jeg skal på arbejde igen om halvanden måned, hvorefter min kæreste tager resten af orloven. Problemet er imidlertid, at vi ikke kan få vores datter til at drikke af sutteflaske. Hun synes, at den er sjov at lege med, men forbinder det slet ikke med mad og kan ikke få noget ud. Vi har prøvet en del gange og med forskellige flasker. Hun bruger heller ikke sut.
Vi har også prøvet at give hende MME af en kop, men det vil hun ikke have. Vand drikker hun derimod med stort velbehag af koppen, så hun kan godt finde ud af at drikke af kop.
Vi er heller ikke kommet specielt langt med den faste føde. Vi startede for to måneder siden, da hun var 4 ½ måned. Hun får to ret store måltider om dagen, men vi kan simpelthen ikke få hende til at spise hjemmelavet mos/mad eller grød, der er lidt grovere i konsistensen. Vi har prøvet med havregrød, grød lavet på risflager og forskellige slags hjemmelavet grøntsagsmos. Hun laver brækbevægelser med det samme og spytter det ud. Vi prøver nogle skefulde, men til sidst nægter hun at åbne munden.
De to måltider, hun får om dagen er ris- eller majsgrød til frokost og økologiske (glas)middagsretter fra Hipp eller Nestlé til aften. Disse middagsretter kan hun spise med mange forskellige slags smag. Vi har prøvet at give hende noget af vores aftensmad – fx most kartoffel med sovs eller det inderste af en fiskefrikadelle – men der er ikke noget, der glider ned. Vi har også prøvet at give hende en brødskorpe at slubre på, men det var hun ikke interesseret i. Hun kan godt lide at sidde og slikke på en gulerod eller et stykke agurk, men det er der jo ikke meget næring i.
Vi er nu urolige over hvordan vi skal sørge for, at hun får mad nok, når jeg skal på arbejde igen. Vi vil gerne begynde at give hende et tredje måltid, men hvad skal det være, når hun ikke vil spise de nævnte ting - måske et yoghurtagtigt produkt om morgenen? Og hvordan kommer vi videre så hun kan spise almindelig mad?
Jeg havde regnet med at holde op med at amme, når jeg skulle begynde på arbejde igen, men det kan jeg jo nok ikke. Jeg kan forstå, at de skal modermælk eller MME til de bliver 9 måneder. Gælder det alle børn, at de kan stoppe derefter – også hvis de ikke er så langt med at spise almindelig mad? I så fald kan jeg jo i nødstilfælde amme hende morgen og aften den måned, det drejer sig om og så må min kæreste give hende de 3 måltider, mens jeg er på arbejde, men får hun så nok at drikke i løbet af dagen? Og hun får måske heller ikke nok mad sidst på dagen, hvis hun kun bliver ammet fra jeg kommer hjem? Det kan vel så få indflydelse på nattesøvnen.
Som du kan høre, er vi i vildrede. Hvilken vej skal vi satse på? Skal vi køre hårdt på med sutteflasken eller arbejde med den faste føde? Og har du tips til hvordan vi gør begge dele?
Med venlig hilsen
M.